MEMO ( ART)

‪Everything has become an affaire that's settled among the colors themselves; a color will come into its own in response to another, or assert itself, or recollect itself. Rainer Maria Rilke 1907‬

‪What I hear is valueless; only what I see is living, and when I close my eyes my vision is even more powerful.‬
‪Giorgio de Chirico‬

‪Everything has become an affaire that's settled among the colors themselves; a color will come into its own in response to another, or assert itself, or recollect itself. ‬

‪Rainer Maria Rilke 1907‬


‪It's as if every place were aware of all the other places.‬

‪Rainer Maria Rilke ‬

‪Picaso se posait aussi beaucoup cette question; jusqu'où puis-je aller dans la penture? Quand ils en avaient marre de peindre des paysages, il ne restait plus aux peintres qu'à se peinde eux-mêmes. Le cinéma étant un peu autre chose , ne pouvant pas se faire seul, on peut toujours montrer ce qu'il y a autour de cette solitude.J'ai toujours pensé que le cinéma était un instrument de pensée  (Godard)‬

ピカソもまた、絵画において自分はどこまで行くことができるのか?とよくみずからに問うた。画家が風景を描くことにうんざりしたとき、画家に残されていることはもはや自分自身を描くことでしかなかったのだ。映画はこれとはいささか異なり、ひとりで作ることはできないので、つねにその孤独な人間の周りにあるものを示すことができるのだ。わたしはずっと映画は思考手段だと考えてきた。(ゴダール)‬

Le cinéma est fait pour penser l'impensable
映画は考えられないことを考えるためのものだ

Le cinéma est quelque chose d'extrêmement physique de par son invention mécanique. C'est fait pour s'évader,et s'evader c'est de la métaphysique.
映画は機械として発明されたがゆえに、極端に形而下的な(物資的な)なにかである。映画は脱出するためのものだ。そして脱出するというのは形而上学に属することなのだ。(ゴダール)


‪Taste is the best judge. It is rare. Art adresses itself only to an excessively limited number of individuals.‬
‪Paul Cézanne 1904‬

‪Animal figures rigid as statues, with something indescribably solmn and religious in the rhythm of their pose, in their strange immobility. In eyes that dream, the troubled surface of an unfathomable enigma.  ‬ 
Paul Gauguin 1921‬

‪Everything is both connected to and develops from its own time, first one complicates, then one simplifies. ‬If the Impressionists simplified the palette, if they achieved greater colour and luminously, it is the thanks to investigations of the Romantic master and his struggles with the complicated palette.
‪Paul Signac 1899‬

‪Litterature mixed with the vulgarities of Realism to put an end to the refined touches of Symbolism: the "slice of life" was served ungarnished, at the same time the aristocratic love of the choice word, of unadulterated state of the soul and  obscurity of poetry, provoked lyricism of the young writers.
 Maurice Denis 1909‬

Unfortunately it is hard to say without too much obscurity what classicism is.
Maurice Denis 1907

Pictures once hung on these hooks...This is the end of the histories of the pictures.
Julius Meier-Graefe 1904

The Artist should strive to express his thought and not the surface of it.  
Ryder 1905

A thousand sensations are awakened within us
August Endell 1897-8

I do not want to show future its true path. 
Kandinsky 1914

Only one thing can save the painting, and that's joke. The joke shines trough everything.
Derain 1905-1909

As youth, we carry the future and want to create for ourselves freedom of life and of movement against the long-established older forces. 
- F.L.Kirchner 1905

What is it about these primitive forms of expression that appeals so much to us artists ? 
Emile Nolde 1912

Music supplies an anonymous nutriment to our feelings, to our memories...

The Louvre is a morgue; we go there to identify our friends.ー Cocteau

Who would want to be a prophet? For we have lost faith in One Master Signifier.
Julia Kristeva 1982

The value of a line , of a form consists for us in the value of the life that it holds us.
ー W.Worringer 1906

What interests me most is neither still life nor landscape, but the human figures. It is that   which best permits me to express my all religious awe towards life.
ーHenri Matisse 1908

‪We feel that he has expressed something which was latent in us all the time, but which we never realized, that he has revealed us to ourselves in revealing himself. And this recognition of purpose is, I believe, an essential part of the Aesthetic judgement proper. ‬
‪Roger Fry 1910-1912‬

Je reviens en arrière mais Je vais de l'avant.
Godard

Do not despair if your specialty appears to be more delicate, a fragile thing. Make up in finesse what you lose in force. 
Cocteau

‪Such is our school which, taking primitive art as its source, develops in the contemporary era. ‬
‪Alexander Shevchenko 1912‬

Art is vision or intuition.
Benedetto Croce 1913

‪1910年代は、戦前(第一次大戦前)である。この時代は、前の時代に確立した物の見方とは別の見方がでてくるといわれる。オリジナリティの意義が強調された後期印象派象徴主義とは異なる、芸術論の再構成がはじまるのである。芸術は、「表現」の語に表象されてくる。「表現」の言説上の意味は何か?「プリミティブ」としての「われわれ」が芸術に存在する。と、このように芸術を語る言葉から、ヨーロッパがアジアなどの非ヨーロッパとの同一化を可能にしていく「われわれ」の実体化を読む解くことができる‬。「われわれ」に代わるもう一つの「われわれ」は、もう一つの「近代」といわれる場合とおなじように、われわれの近代を反復する自己定義ではなかっただろうか?

‪What appears in the metropolitan style of life directly as dissociation is in reality only one of its elementary forms of socialization. ‬
‪George Simmel 1902-03‬

‪The fundamentally ascetic trait of middle-class life, if it attempts to be a way of life at all, and not simply the absence of any, was that Goethe wanted to teach, at the height of his wisdom, in the Wanderjahren, and in the end o which he gave to the life of his Faust. ‬
Max Weber 1904-05‬

‪What is this principle of party literature?‬
‪Lenin 1905‬

‪Instinct is sympathy. If this could extend its object and also reflect upon itself, it would give us the key to vital oparations ー just as intelligence, developed and disciplined, guides us into matter.‬
‪Henri Bergson 1907‬

‪Only, everything in this plain still sleeps but , when it stirs - eveyas it stands will go; the peasant will go, the groves and the churches will go, and the incarnate Mothers of God will go forth from the hills, and the lakes will overflow the banks, and the rivers will flow backwards, and the whole earth will go. ‬
‪Alexander Bill 1908‬

‪Art and state are irreconcilable. ‬
‪They are by their very nature opposed.‬
‪- Walter Gropius 1919 ‬

ドイツを中心に発展した表現主義のあとに、キュビズムの時代が来る。いかにキュビズムを読むか。芸術の歴史を貫徹する平行関係。沈黙する映像の傍らで、映像を思考手段とする言葉は自らを語っていく。第一次大戦の勃発。戦後に秩序の感覚を以って芸術の再構成を行うべきだとする呼びかけが起きる。だが、生活の隅々まで監視された総力戦からの解放感のほうが勝った。ダダイズムがスイスで始まる。芸術家たちのコミュニズムが宣言される。本質的に国家と芸術は両立し得ない。
All modern art is unpopular, and it is so not accidentally and by chance, but essentially and by fate
José Ortega y Gasset 
1925

人間は、おたがい、
死者と語らう死者なのだ
ということを忘れる。

「恰もすぐれた画家がアムステルダムユダヤ街にもつねに絵画的な美と気高い威厳とを見出し、その住民がギリシア人でないことを憂えなかったように、自己の個性の理解に透徹し得た人は最も平凡な人間の間においてさえそれぞれの個性を発見することができるのである。」
三木清【個性について】

Heaven would shock the earth.

Poetry comes from those who are not concerned with it. We are cabinetmakers. The mediums come afterwards and...make the tables talk.

Et qu’est-ce que l’infini?
Au juste nous ne le savons pas!
C’est un mot
dont nous nous servons
pour indiquer
l’ouverture
de notre conscience
vers la possibilité
démesurée,
inlassable et démesurée.
Et qu’est-ce au juste que la conscience?
Au juste nous ne le savons pas.
C’est le néant.
Un néant
dont nous nous servons
pour indiquer
quand nous ne savons pas quelque chose
de quel côté
nous ne le savons
et nous disons
alors
conscience,
du côté de la conscience,
mais il y a cent mille autres côtés.
ー Artaud

この暗闇感はなんというかなあ...深夜にきく、
(Леди Макбет Мценского уезда: Lady Macbeth of the Mtsensk District)

‪We affirm that the world's magnificence has been enriched by a new beauty ; 
the beauty of speed. 
Marinetti 1909‬

Musik ist höhere Offenbarung als alle Weisheit und Philosophie.
- Beethoven
音楽とは、どんな知恵や
どんな哲学よりも崇高な啓示である

アジアの精神の歴史を書くこと

1970年代から1990年代にかけて、「ヨーロッパ」は表象だった。建築物が人間の住処であるように、「映画史」が「ヨーロッパ」の住処とするポストモダンの言説があった。「映画史」はそれほど屋根もなく柱も壁もなくとも、ヨーロッパの精神史の問題がそこにあった。これは、新しく、失われた普遍主義の公理を求める身振りをもっていたのである。さてこのことから、アジアの精神史を問う問題意識も、必然として、美術史から起きてくることになった事情が理解される。「美術史」は「アジア」の住処だったと考えられた。19世紀に、アジアの中心が中国から日本に移っていくときに構成されたのが「東亜」の地域概念であった。中国の美術の傍らで、中国の美術史ではない、朝鮮と日本の美術史を包括した未知の美術史が作り出されようとしていた。これと同じ方向性をとって、岡倉天心「東洋の理想」の場合も、沈黙する映像の傍らで、イメージを思考手段とする言葉が自らを新しく語りだしていく。アジアは一つである、といわれる。中国とインドの文化が漂着していく過去の端っこにある、博物館的にあるような「東洋の理想」が「アジア」の住処であるとされた。ただアジアの精神の歴史は、帝国主義と国体的ナショナリズムに絡みとられることなくして、自らを自立的に展開することは難しかった。21世紀における世界帝国(拡大ヨーロッパ、アメリカ、ロシア、中国)の時代に、アジアの中心が再び中国へ行く時代に(トランプと習近平がエジプトのほうが紫禁城より古いかどうかのやりとりがあったらしいけど、溝口史観とかね象徴的なように)、新しく普遍主義の再構成が行なわれようとしているわけだけれど、現在だれが新しく過去のイメージを編集するのか?そこで歴史を書くのはいったいだれなのかという問題がもっとも切実な問題としてでてきたのである

アジアの中心が中国から日本に移っていく19世紀に、中国美術を見ながら、中国美術史ではない、朝鮮と日本の美術史を包括した美術史が構想された。「東亜」の地域概念が要請された。「東洋の理想」における美術の歴史は、西欧と等価の大きさをもつ、「アジア」の住処であった

9年前は解釈する権力について考えていた。現在、それが、確立した物の見方の中で別の見方をすることの難しさと関係していることが分かった。どんな表象が如何なる言説にあるのか?

バロック絵画は仮面。権力の暗闇の中心に立つ。沈黙する映像の傍らで、解釈する権力を委ねられて、盲目的に言葉は自らを語り紡ぐ。そうして確立した部屋の中にあって出口が見えない。どんな表象が如何なる言説にあるか?と書く画家は躊躇うだけだ、背後から、暗闇から暗闇を奪う光に突き刺される時まで...

‪The gesture which we would reproduce on canvas shall no longer be a fixed moment in universal dynamism. it shall simply be the dynamic sensation itself. ‬
‪- Boccioni 1910‬

WE DECLARE: 
that the art critics are useless or harmful.
Umberto Boccioni 1910

Realism is the eternal quality in art; without it there can be no permanent beauty, because it is the very essence of beauty.
R. Delaunay 1912

Exacting artist, are you pleased with your creation?
You are? Then let the mob abuse your name
And on the alter spit where burns your flame.
And shake your tripod in its childish animation

G.V.Plekhanov 1912-13

The world is giving birth to a new time; there is only one question: has the time now come to seperate ourselves from the world ?
F. Mark 1914

A work of art must be significant in its own time, like any other intellectual manifestation.
F.Léger 1914

To affirm that the universe does not resemble anything and is nothing but formless amounts to the claim that the universe is something like a spider or a gob of spittle. 
George Bataille 1929-30

With our Vortex the Present is the only active thing. 
Life is the Past and the Future.
The Present is Art. 

- P.C.Lewis 1914

VORTEX OF A VORTEX
H. Gaudier-Brzeska
1914

There can be, I believe, such a thing as a dominant art form; this was what literature had become in Europe by the 17th century. (...)
Not only could painting imitate sculpture , and sculpture, painting, but both could attempt to reproduce the effect of literature.
- Clement Greenberg 1940


N0.1 大島渚愛のコリーダ」(1976) を読む

大島の戦時中の自慢話に、軍部の没収と母親による処分を避けて、彼は父の蔵書・ロシア版資本論を壷に隠して地中に埋めたというのがあります。たぶん、この記憶は愛と嫉妬のイマージュに変容したのではないでしょうか?サダ=大島は切断した吉のペニスを膣の中に埋め込むのです。それを他の人に使われたくないという。と、このように、記憶というのは、絶えず発明することが必要で、一度でもそれをやめてしまうと化石となってしまいます。その意味で記憶は事件性です。現在、この映画に喚起されることをあらためて考えますと、それはなんだろうか...エクリチュール脱構築性で読み解く研究がありますが、そこまでのことではないのですけれど、マルクスの思弁性をいかに経験事件性にしていくかという書くことにかかわる課題ですね

Nagisa Oshima boasted his own experience in wartime while he was a boy. Nagisa Oshima covered in the pot his father's collection, the russian version of Marx's "Das Capital", and buried it in the underground because he avoided the confiscation of the military authorities and the disposal by his mother. Later this memory would transform in an image of love in his film. "Sada" cut off a penis of her lover "kichi" , and that  buries it in her vagina.
We have to invent our memory without cease. Because once we stopped it then we would becme fossilized.   

‪You Should be brutal and shameless, just as your motifs themselves are brutal and shameful. It is not enough to have the proper rhythm in your fingertips, you must turn and twist madness and laughter !‬
‪- L.Meinder 1914‬

In the team of poverty of imagination where people die of spiritual famine without feeling spiritual hunger, where pens are dipped in blood and sword in inks, that which is thought must be done, but that which is only thought is unutterable.
- K.Kraus 1899

The artist can be a creator only when the forms in his picture have nothing in common with nature.
- K. Malevich 1916

Of course, nothing is more difficult to approach than poetry, which is like wild animals 
- Cocteau

Sculpture is more a star act, geometrical, a matter of assembly; concrete plastic art fulfils itself in elemental organic ways , like animals developing, like blood working its way through the veins or the moving water of a river... Art can be learned , though a certain talent is a prerequisite,  it hard work is part of the process. Art comes from intelligence, one must have something to say, but on the other side, that of capability, on must be able to express it. 
- Joseph Beus 1972

And thus we approach a kind of aesthetic terrorism which is based upon a vigorous opposition to the phenomena of elitist and consumer art. 
- Lea Vergine 1974

Art can never ...have any direct political or social impact on culture. But I would think that art is what's used in history; it' s what's kind of left.
- Bruce Nauman 1980