ジェイムス・ジョイスの世界 No.18

ジェイムス・ジョイスの世界 No.18

 

Were their views on some points divergent ? 彼らの見解はいくつかの点において食い違ったか?

スティーブンは栄養素と市民として自立することの重要性を説くブルームの見解に公然と異論を唱え、ブルームは文学のなかで人間精神が永遠に肯定されるというスティーブンの見解に暗黙の不同意を示した。ブルームは、アイルランド国民がドルイド教からキリスト教に改宗した時期はオデュッススの子ポティトゥスの子カルポルㇴスのパトリックが教皇ケレスティㇴス一世に派遣されたリアリー王治下の432年であるのに、これを食物の不完全嚥下(えんげ)のためスレッティで窒息死しロスナリ―に埋葬されたコーマック・マッカート(紀元後266年没)治下の260年あるいはその前後とする時代錯誤を改めるべきだというスティーブンの主張にひそかに同調した。ブルームは気絶が胃袋の廃墟とさまざまな程度に水をまぜたアルコール分の化学的合成物の作用によって生じ、精神的努力および弛緩した雰囲気のなかで急激な旋回運動をおこうなうことによって加速されたと考えたのに対して、スティーブンは最初のときはせいぜい女の手くらいの大きさだった朝雲が(両者はそれぞれ別な地点、サンディコーヴとダブリンにおいて、ともにこれを目撃した)再度出現したことによると判断した。(丸谷共訳)

 

Stephen dissented openly from Bloom's view on the importance of dietary and civic selfhelp while Bloom dissented tacitly from Stephen's views on the eternal affirmation of the spirit of man in literature. Bloom assented covertly to Stephen's rectification of the anachronism involved in assigning the date of the conversion of Irish nation to christianity from druidism by Patrick son of Calpornus, son of Potitus, son of Odyssus, sent by pope Celestine I in the year 432 in the reign of Cormac MacArt (266 A.D.) suffocated by imperfect deglutition of aliment at Sletty and interred at Rossnaree. The collapse which Bloom ascribed to gastric inanition and certain chemical compounds of varying degrees of adulteration and alcoholic strength, accelerated by mental exertion and the velocity of rapid circular motion in a relaxing atmosphere, Stephen attributed to the reapparition of a matutinal cloud (perceived by from two different points of observation, Sandycove and Dublin) at first no bigger than a woman's hand.

 

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